Witamina C wspiera odporność – chroni nas przed infekcjami i wirusami. To dzięki temu człowiek szybko odzyskuje zdrowie. Kwas askorbinowy jest często zalecany w ostrych infekcjach wirusowych dróg oddechowych, przeziębieniach, w okresach wiosennego niedoboru witamin.

Kiedy stosować witaminę C?

Odkrycie znanego kwasu askorbinowego wiąże się ze stolicą Szkocji – Edynburgiem. W XVIII wieku zwykły student uniwersytetu medycznego odkrył, że cytrusy mają korzystny wpływ na osoby cierpiące na szkorbut. Dwa wieki później naukowcy odkryli, że cała tajemnica tkwi w kwasie askorbinowym, który jest bogaty w pomarańcze i cytryny. To właśnie witamina C. Większość witaminy C znajduje się w produktach ziołowych. Oprócz standardowego kwasu cytrynowego i pomarańczowego kwas askorbinowy jest w kiwi, dzikiej róży, czerwonej papryce i czarnej porzeczce. Możesz uzupełnić codzienną normę cebulą, pomidorami, kalafiorem i brukselką, brokułami, ziemniakami.

Dlaczego witamina C?

Witamina C zalicza się do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Odpowiada za wzrost i odbudowę mięśni, naczyń krwionośnych, dziąseł i zębów. Wpływa na stan kości i chrząstki. Pomaga ciału wchłonąć żelazo, normalizuje procesy tworzenia krwi. Odpowiedzialny za przepuszczalność naczyń włosowatych. Wpływa na funkcję trzustki i tarczycy. Witamina C leczy otwarte rany, pęknięcia lub skaleczenia. Często dodaje się ją do kosmetyków jako skuteczny przeciwutleniacz. Wygładza zmarszczki, nawilża skórę i chroni ją przed negatywnymi skutkami środowiska – wiatrem, przeziębieniem lub promieniowaniem ultrafioletowym.

Uczestniczy w tworzeniu kolagenu. Medycyna mitochondrialna udowodniła, że witamina ta jest niezbędna do funkcjonowania mitochondriów. Zawierają ją popularne substancje mitochondrialne, w których znajduję się też witamina b complex, witamina k2, witamina b3, selen, l karnityna, kwas alfa liponowy, witamina d3 witamina b12.